To content
Department of Rehabilitation Sciences

Our congress papers

Here you will find all congress papers by the research assistants of the Research Unit of Psychology and Diagnostics since 2008.

2022

Hahn, S. & Kunina-Habenicht, O. (2022). Wie verändern sich selbsteingeschätzte digitalisierungsbezogene Kompetenzen Lehramtsstudierender im Studium? Ergebnisse einer längsschnittlichen Begleitevaluation im Projekt InDiKo [How do self-assessed digitalization-related competencies of student teachers change during their studies? Results of a longitudinal accompanying evaluation in the project InDiKo]. Presentation at the digital conference of the "Gesellschaft für empirische Bildungsforschung" (GEBF) on 11.03.2022 organized by the University of Bamberg.

Kunina-Habenicht, O. (2022). Zusammenhang zwischen bildungswissenschaftlichem Wissen und fluider und kristalliner Intelligenz bei Lehramtsstudierenden [Relationship between educational knowledge and fluid and crystalline intelligence in student teachers]. Paper presented at the digital conference of the "Gesellschaft für empirische Bildungsforschung" (GEBF) on 11.03.2022 organized by the University of Bamberg.

Wild, S., & Dörfler, T. (2022, March). Wen interessiert im Lehramtsstudium schon
Erziehung, wenn man ein Fach studiert und neugierig ist? Der Einfluss von
Studienwahlmotiven bei angehenden Masterstudierenden zur Entscheidung
für die Schulform Gymnasium?
[Who is interested in education when studying a subject and is curious? The Influence of Study Choice Motives among Prospective Master's Students on the Decision for the School Form Gymnasium?] 9th Conference of the "Gesellschaft für empirische Bildungsforschung"(GEBF 2022), Otto-Friedrich-Universität Bamberg /Leibniz-Institut für Bildungsverläufe (digital format).


2021

Hahn, S., Pfeifer, A. & Kunina-Habenicht, O. (2021). Selbstbericht medienbezogener Kompetenzen Lehramtsstudierender: Faktorielle Strukturen [Self-report of media-related competencies of student teachers: factorial structures]. Paper presented at the digital 18th meeting of the "Fachgruppe Pädagogische Psychologie" (PAEPSY) on 14.09.2021 organized by Heidelberg University of Education.

Hahn, S., Pfeifer, A. & Kunina-Habenicht, O. (2021, June). Faktorielle Strukturen selbsteingeschätzter, fachübergreifender digitalisierungsbezogener Kompetenzen bei Lehramtsstudierenden. Vortrag auf dem digitalen QLB Programmworkshop "Digitalisierung nach dem pandemiebedingten Digital Turn" am 25.06.2021.

Limbach, K., Schücker, C., Schwenk, C., Schulz, A.-K., Mann, T., Kuhn, J.-T. & Weigelt, S. (2021, March). How do visual skills relate to performance in elementary school? A screening study. Lecture at the "Tagung experimentell arbeitender Psychologen" (TeaP) 2021.

Sartor, T., Vanauer, C., Mehlhase, H., Schulz, A.-K., Kuhn, J.-T., Moll, K. & Schulte-Körne, G. (2021, September). Tablet-basierte Trainings-Apps für Kinder mit komorbiden Lernstörungen – erste Evaluationsergebnisse [Tablet-based training apps for children with comorbid learning disorders - initial evaluation results]. Presentation at the PAEPSY 2021.

Schwenk, C., Mehlhase, H., Schulz, A.-K., Mann, T., Kuhn, J.-T., Moll, K. & Schulte-Körne, G. (2021, August). Effects of tablet-based math and reading interventions in children with comorbid learning disorders. Presemntation at the EARLY 2021.

Syskowski, S., Kunina-Habenicht, O. & Wagner, I. (2021). Mehrperspektivische Beratungsmethoden im Lehr-Lern-Labor ‚make Science!‘ des Faches Chemie [Multi-perspective consulting methods in the teaching-learning lab 'make Science!' of the subject chemistry]. Digital conference on the topic of "Beratung und Supervision in der Bildung von Lehrer*innen" on June 18 and 19 at Bielefeld University.

Wild, S., & Grassinger, R. (2021, September). Ich kann es nicht und es ist sowieso uninteressant! Lern- und Leistungsmotivation als Mediator des Zusammenhangs von Studienschwierigkeiten und Lehrqualität mit Studienabbruch? [I can't do it and it's not interesting anyway! Learning and achievement motivation as mediators of the relationship between study difficulties and teaching quality with dropout?] 16th Annual Conference of the "Gesellschaft für Hochschulforschung" (GfHf 2021), Justus Liebig University Giessen (digital format).

Wild, S., & Dörfler, T. (2021, September). Wer entscheidet sich für ein gymnasiales Lehramtsstudium und wer für eine andere Schulform? [Who chooses a gymnasium-based teacher training program and who chooses another type of school?] 18th conference of the Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PAEPSY 2021), Pädagogische Hochschule Heidelberg (digitales Format).

Wild, S., Maulella, M., & Dörfler, T. (2021, September). Das Online-Self-Assessment (OSA) der Heidelberg School of Education (HSE) – Einblicke in Inhalte und Schwerpunkte [The Online Self-Assessment (OSA) of the Heidelberg School of Education (HSE) - insights into content and focus]. Arbeitsgruppe Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) amd the Kommission Bildungsorganisation, Bildungsplanung, Bildungsrecht (KBBB), Johannes Gutenberg-Universität Mainz (digitales Format).

Wild, S., & Rahn, S. (2021, November). Ist Vorbereitung wirklich die „halbe Miete“ für einen erfolgreichen Studienverlauf? Zum Einfluss von Vor-/Brückenkursen auf Studienabbruch in den Fachbereichen Wirtschaft und Technik [Is preparation really "half the battle" for a successful course of study? On the influence of pre/bridge courses on dropout in the fields of business and engineering]. Psychological Colloquium (WS 2021/22), Pädagogische Hochschule Weingarten (digitales Format).


2020

Findeisen, S., & Wild, S. (2020, Dezember). Digitale Kompetenzen von Auszubildenden [Digital competencies of trainees]. 5. Hildesheimer CeLeB-Tagung zur Bildungsforschung, (digitales Format).

Wild, S., & Dörfler, T. (2020, September). Impulse zur Erhebung von Hintergrundmerkmalen in Online-Self-Assessments (OSA) - Einblicke in das Praxisbeispiel der Heidelberg School of Education [Impulses for the Collection of Background Characteristics in Online Self-Assessments (OSA) - Insights into the Practical Example of the Heidelberg School of Education]. GESIS-Symposium „Sozialstrukturelle Merkmale in Umfragen: Erhebung, Kodierung, Harmonisierung“ ["Social Structural Characteristics in Surveys: Collection, Coding, Harmonization"], GESIS Mannheim (digitales Format).

Wild, S., Gerstung, V., & Deuer, E. (2020, January). Das Zusammenspiel von Lehrqualität, Ausbildungsqualität und Studienabbruchneigung – ein Vorschlag für ein „Theoriemodell“ zur Prävention von Studienabbrüchen [ The interplay of teaching quality, training quality and dropout propensity - a proposal for a "theory model" for dropout prevention]. DHBW-Forschungstag, Mosbach.


2019

Lange, S., Mann, T., Krawinkel, S. & Tröster, H. (2019, February). Bewältigungsstrategien von Eltern mit Kindern mit Autismus-Spektrum-Störung und ihr Einfluss auf die elterliche Belastung [Coping strategies of parents with children with autism spectrum disorder and their influence on parenting stress]. Poster presentation at the 12th "Wissenschaftlichen Tagung Autismus-Spektrum" (WTAS) [Scientific Conference Autism Spectrum], Augsburg.

Krawinkel, S., Lange, S., Mann, T. & Tröster, H. (2019, February). Die Zufriedenheit mit der Therapeut-Eltern-Beziehung und dem Therapieerfolg aus Sicht von Eltern und Therapeuten in Autismus-Therapie-Zentren [Satisfaction with the therapist-parent relationship and therapy outcome as perceived by parents and therapists in autism therapy centers]. Poster presentation at the 12th "Wissenschaftlichen Tagung Autismus-Spektrum" (WTAS) [Scientific Conference Autism Spectrum], Augsburg.

Mann, T., Lange, S., Krawinkel, S. & Tröster, H. (2019, February). Die therapeutische Allianz zwischen Eltern und Therapeut/in als Wirkfaktor der Autismusförderung [The therapeutic alliance between parents and therapist as an effective factor in autism support]. Poster presentation at the 12th "Wissenschaftlichen Tagung Autismus-Spektrum" (WTAS) [Scientific Conference Autism Spectrum], Augsburg.

Schulze Heuling, L., & Wild, S. (2019, November). Students’ Digital Competences in cooperative study programmes and vocational training. 2. BIBB-Konferenz  „The Economics of Vocational Education and Training: Markets - Institutions – Systems“, Siegburg.

Wild, S., & Alvarez, S. (2019, September). Was können Hochschulen veranlassen um Studierende zu binden bzw. Studienabbruchquoten zu senken? [What can universities do to retain students or reduce dropout rates?] AEPF/KBBB 2019, WWU Münster.

Schulze Heuling, L., & Wild, S. (2019, September). Eine Re-evaluierung des D21 Digital Index anhand des Birnbaum-Models [A Re-evaluation of the D21 Digital Index Using the Birnbaum Model]. AEPF/KBBB 2019, WWU Münster.

Wild, S. (2019, June). Studienabbruch und Studienerfolg an der Dualen Hochschule Baden-Württemberg - Ausgewählte Ergebnisse aus dem Projekt „Studienverlauf – Weichenstellungen, Erfolgskriterien und Hürden im Verlauf des Studiums an der DHBW“ [Study dropout and study success at the Baden-Wuerttemberg Cooperative State University - Selected results from the project "Course of Study - Setting the Course, Success Criteria and Hurdles in the Course of Study at the DHBW"]. Presentation at the 8th "Berufs- und wirtschaftspädagogisches Forum" [Vocational and Business Education Forum] by the former doctoral students of the University of Hohenheim, Haufe Akademie in Freiburg.

Wild, S. (2019, May). Academic interest and performance in cooperative education: a longitudinal study in three different academic majors. Poster presentation at the 1st International DZHW User Conference on Dynamics in the Student and Academic Life Course, Leibnizhaus in Hannover.

Wild, S. & Alvarez, S. (2019, May). Was können Hochschulen veranlassen, um Studienabbrüche zu senken? - Zum Einfluss von Gerechtigkeit und Lehrqualität auf Studienabbruch [What can higher education institutions do to reduce dropouts? - On the Influence of Equity and Teaching Quality on Student Dropout]. Lecture at the Psychological Research Colloquium at the Pädagogischen Hochschule Weingarten.

Rahn, S. & Wild, S. (2019, March). Loslösung auf Zeit oder gut gebunden? Affektives Commitment an Ausbildungsstätten des Studienbereich Sozialwesen im dualen Studium aus längsschnittlicher Betrachtung der Studierenden [Temporary detachment or well-bound? Affective Commitment to Training Institutions in the Field of Social Work in Dual Studies from a Longitudinal View of Students]. 7th Conference of the Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), at the University of Cologne.

Deuer, E., & Wild, S. (2019, January). Mehr Führung ist gefragt, nicht weniger [More leadership is needed, not less]. Poster bei dem 2nd St. Galler New Work Forum „Digital Human Work − eine Utopie?“ ["Digital Human Work - a Utopia?"] at the FHS St. Gallen.


2018

Brambrink, J. (2018, Sep­tem­ber). Gesundheitsbezogene Lebensqualität bei Men­schen mit Be­hin­derung im Zu­sam­men­hang mit sozialen De­ter­mi­nan­ten im Setting der WfbM [Health-related quality of life in people with disabilities in relation to social determinants in the WfbM setting]. Scientific presentation, "Nachwuchs Symposium" (DGMP/DGMS), Leipzig.

Lange, S., Krawinkel, S., Oberfeld, C. & Tröster, H. (2018, March). Veränderungen der elterlichen Belastung und der Beeinträchtigungen von Kindern mit Autismus-Spektrum-Störung im Therapieverlauf [Changes in parental stress and impairment in children with autism spectrum disorder over the course of therapy]. Lecture at the 11th Scientific Conference Autism Spectrum (WTAS), Frankfurt/Main.   

Wild, S. (2018, Dezember). Kommt es auf den Lehrer an? - Zusammenhänge zwischen Kompetenzen von Lehrpersonen und Schülerleistungen [Does it depend on the teacher? - Connections between teacher competencies and student performance]. Lecture at the invitation of the rector, at the  Pädagogischen Hochschule Salzburg Stefan Zweig.

Wild, S., Deuer, E., & Schulze Heuling, L. (2018, November). Zur Auswirkung der Schulzeit auf die studentischen Vorstellungen von Arbeitgeberattraktivität basierend auf dem Verfahren des Propensity Score Matchings [On the effect of schooling time on student perceptions of employer attractiveness based on the propensity score matching procedure]. AG BFN-Forum on Evaluation and Impact Research in Vocational Education and Training, at the Wissenschaftszentrum Bonn.

Steinbach, A., Deuer, E., & Wild, S. (2018, June). Drop-outs as a Challenge for Cooperative Education. WACE 3rd International Research Symposium, at the Duale Hochschule Baden-Württemberg (DHBW) in Stuttgart.

Deuer, E., & Wild, S. (2018, February). Mitarbeiterbindung von dual Studierenden ‒ Eine empirische Analyse [Employee retention of dual students - An empirical analysis]. 47th Annual Conference of the Deutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik e.V. 2018, Karlsruher Institut for Technology.

Wild, S., & Deuer, E. (2018, February). Zum Studienerfolgsverständnis von Professor*innen des Studienbereichs Wirtschaft in dualen Studiengängen [On the understanding of study success of professors in the field of economics in dual study programs]. 6th Conference of the Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), in Basel at the Pädagogischen Hochschule FHNW and the University Basel.


2017

Lange, S., Krawinkel, S., Oberfeld, C. & Tröster, H. (2017, March). Veränderungen der Belastungen und Ressourcen von Eltern mit Kindern mit Autismus-Spektrum-Störungen während der Förderung in Autismus-Therapie-Zentren. – Erste Ergebnisse des Forschungsprojekts ELKASS – [Changes in stress and resources of parents with children with autism spectrum disorders during support in autism therapy centers. - First results of the research project ELKASS -].  Poster presentation at the 10th Scientific Conference Autism Spectrum (WTAS), Berlin.

Wild, S., Deuer, E., & Ehlers, U.-D. (2017, September). Konstruktion eines empirischen Ansatzes zur Analyse von Studienabbrüchen an der DHBW [Construction of an empirical approach for the analysis of dropouts at the DHBW]. 82nd conference of the Arbeitsgruppe für Empirisch Pädagogische Forschung (AEPF), Eberhard Karls University Tübingen.

Wild, S., & Deuer, E. (2017, September). Studienerfolgsverständnis bei Professor*innen des Fachbereichs Wirtschaft der DHBW [Understanding of study success among professors of the Department of Business and Economics of the DHBW]. 82nd conference of the Arbeitsgruppe für Empirisch Pädagogische Forschung (AEPF), Eberhard Karls University Tübingen.

Schulze Heuling, L., Wild, S., & Deuer, E. (2017, September). Der Einfluss der Schulzeit (G8/G9) auf die Arbeitgeberattraktivitätsbewertung von dual Studierenden [The influence of school time (G8/G9) on the employer attractiveness rating of dual students]. 82nd conference of the Arbeitsgruppe für Empirisch Pädagogische Forschung (AEPF), Eberhard Karls University Tübingen.

Wild, S. (2017, March). Das Duale Studium der Dualen Hochschule Baden-Württemberg (DHBW) in der Praxis – Einblicke, Reflexion und Überarbeitungspotentiale der aktuellen Situation [The dual study program of the Baden-Württemberg Cooperative State University (DHBW) in practice - Insights, reflection and revision potentials of the current situation]. 46th Annual Conference of theDeutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik e.V. 2017, Technische Hochschule Köln.

 


2016

Oberfeld, C., Lange, S., Krawinkel, S. & Tröster, H. (2016, November). Vorstellung eines Forschungsprojektes: Eltern von Kindern mit Autismus-Spektrum-Störungen: Anforderungen, Belastungen und Ressourcen [Presentation of a research project: Parents of children with autism spectrum disorders: Demands, stresses, and resources]. Poster presentation at the conference „AUTISMUS; Was gibt es - Was braucht es?“ of the Landschaftsverbandes Rheinland, Cologne.

Beck, J., Lange, S. & Tröster, H. (2016, September). Stress im Grundschulalter: Die Bedeutung von Geschlecht und Stresssituation bei der Bewältigung von Alltagsanforderungen [Stress in elementary school age: The importance of gender and stress in coping with everyday demands]. Poster presentation at the 50th Congress of the Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPS), Leipzig.

Brimmers, S., Südkamp, A., Lange, S., Wolf, S. M. & Tröster, H. (2016, June). Gleich und gleich gesellt sich gern? Soziale Akzeptanz und Homophilie-Bias deutschsprachiger und türkischsprachiger Schülerinnen und Schüler [Birds of a feather flock together? Social acceptance and homophily bias of German and Turkish speaking students]. Poster presentation at the 2nd Symposium of Empirical Educational Research, Dortmund.

Lange, S., Brimmers, S. & Tröster, H. (2016, March). Belastungen von Eltern mit Kindern mit Autismus-Spektrum-Störungen, ADHS und internalisierenden Störungen im Vergleich [Burdens of parents with children with autism spectrum disorders, ADHD and internalizing disorders in comparison]. Poster presentation at the 9th Wissenschaftlichen Tagung Autismus-Spektrum (WTAS), Freiburg.

Brimmers, S, Tröster, H., Südkamp, A., Lange, S. & Wolf, S. M. (2016, March). Gleich und gleich gesellt sich gern? Soziale Akzeptanz und Homophilie-Bias deutschsprachiger und türkischsprachiger Schülerinnen und Schülern [Birds of a feather flock together? Social acceptance and homophily bias of German and Turkish speaking students.]. Paper presented at the 4th conference of the Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin.

Wild, S. (2016, November). Wie „sozialisiert“ der Bildungsgang (G8 vs. G9) unsere Studierenden? – Ein empirischer Blick auf die präferierte Gestaltung der künftigen Berufstätigkeit von Student*innen der DHBW Ravensburg im Kontext der Schulzeitdebatte [How does the educational pathway (G8 vs. G9) "socialize" our students? - An empirical look at the preferred design of future careers of students at DHBW Ravensburg in the context of the school time debate]. 3. Zukunftsforum Bildungsforschung 2016: Heterogenität – Diversität – Inklusion, Pädagogische Hochschule Ludwigsburg.

Wild, S. & Deuer, E. (2016, November). Impulsvortrag: „Theorie‐Praxisphasen digital unterstützen und begleiten Ausgangslage, Studierendensicht und ein Beispiel guter Praxis“ [Impulse lecture: "Supporting and accompanying theory practice phases digitally Starting point, student perspective and an example of good practice"]. Zentrum für Hochschuldidaktik und lebenslanges Lernen, Center for Advanced Studies der Duale Hochschule Baden-Württemberg in Heilbronn.

Wild, S. (2016, October). Das Projekt „Studienverlauf ‒ Weichenstellung, Erfolgskriterien und Hürden im Verlauf des Studiums an der DHBW“ ‒ Gesamtbetrachtung, Notwendigkeit & Potenziale [The project "Course of studies - Setting the course, success criteria and hurdles in the course of studies at the DHBW" - Overall view, necessity & potentials]. Meeting of the DHBW Student Parliament, Duale Hochschule Baden-Württemberg Ravensburg (site Friedrichshafen).

Gaitzsch, E., Wild, S., Möltner, A., Wagener, S., Felicitas, E., & Jünger, J. (2016, March). Professionelle und kommunikative Handlungskompetenzen im Progresstest bei Mediziner_innen [Professional and communicative action competencies in physicians' progression test]. 24th Annual Meeting of the Deutschen Gesellschaft für Psychosomatische Medizin und Ärztliche Psychotherapie (DGPM) & 67th Workshop of the Deutschen Kollegiums für Psychosomatische Medizin (DKPM), University of Potsdam.

Heide, K., Wild, S., & Walkmann, R. (2016, February). Studienabbrüche im Kontext des dualen Studiums an der DHBW [Dropouts in the context of dual studies at the DHBW]. Paper presented at the meeting of the Arbeitskreises Studienberatung der DHBW, Präsidium der DHBW in Stuttgart.

 


2015

Lange, S. & Tröster, H. (2015, November). Emotionsregulation bei Kindern und Jugendlichen mit ADHS [Emotion regulation in children and adolescents with ADHD]. Poster presentation (electronic) at the Congress of the Deutschen Gesellschaft für Psychiatrie und Psychotherapie, Psychosomatik und Nervenheilkunde, Berlin.

Brimmers, S, Südkamp, A., Lange, S., Wolf, S.M. & Tröster, H. (2015, September). Bedeutung der Klassenkomposition für die soziale Integration von Kindern mit sonderpädagogischem Förderbedarf und Kindern mit Migrationshintergrund in Klassen gemeinsamen Lernens [Importance of class composition for the social integration of children with special educational needs and children with migration background in classes of joint learning]. Poster presentation at the 15th Professional Group Conference on Pädagogische Psychologie (PEAPS), Kassel.

Brimmers, S., Südkamp, A., Lange, S., Wolf, S. M. & Tröster, H. (2015, August). Predictors for peer acceptance in inclusive classrooms [Predictors for peer acceptance in inclusive classrooms]. Poster presentation at the 16th Biennial European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) Conference, Limassol, Cyprus.

Südkamp, A., Brimmers, S., Lange, S., Wolf, S. M., & Tröster, H. (2015, April). Teachers’ perceptions of students’ peer acceptance and rejection in the classroom. Paper presentation at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago (AERA), USA.

Lange, S., Brimmers, S., Roost, K. & Tröster, H. (2015, March). Belastungserleben von Eltern autistischer Kinder [Stress experience of parents of autistic children]. Poster presentation at the 8th Wissenschaftlichen Tagung Autismus-Spektrum (WTAS), Augsburg. (Awarded the 3rd poster prize).

Lange, S. & Tröster, H. (2015, March). Emotionsregulationsstrategien bei sozial ängstlichen Kindern und Jugendlichen [Emotion regulation strategies in socially anxious children and adolescents]. Paper presented at the XXXIV Congress of the Deutschen Gesellschaft für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie e.V. (DGKJP), München.

Lange, S. & Tröster, H. (2015, March). Adaptive und maladaptive Strategien der Emotionsregulation im Jugendalter [Adaptive and maladaptive strategies of emotion regulation in adolescence]. Paper presented at the XXXIV Congress of the Deutschen Gesellschaft für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie e.V. (DGKJP), München.

Brimmers, S, Südkamp, A., Lange, S., Wolf, S. M. & Tröster, H. (2015, March). Welche Faktoren beeinflussen die soziale Integration im Gemeinsamen Unterricht? [Which factors influence social integration in the common classroom?]. Paper presented at the 3rd conference of the Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum.

Wild, S., Möltner, A., Wagener, S., Felicitas, E., & Jünger, J. (2015, Oktober). Die empirische Struktur des kompetenzbasierten studentischen Progresstests – eine erweiterte Validierung unter Einbezug von Situational-Judgement-Aufgaben [The empirical structure of the competency-based student progress test - an extended validation including situational judgment tasks]. Joint Workshop of the Gesellschaft für Medizinische Ausbildung & Arbeitskreis zur Weiterentwicklung der Lehre in der Zahnmedizin 2015, University of Leipzig.

Wild, S. (2015, June). Cluster Analysis from assessments and courses in communication at Germany’s medicine faculties. Internal presentation at the workshop of the AG Kommunikation and UCAN with Ara Tekian and John Norcini, Universitätsklinikum Heidelberg.


2014

Südkamp, A., Brimmers, S., Lange, S., Wolf, S. M. & Tröster, H. (2014, September). Schätzen Lehrkräfte die soziale Integration und die soziale Kompetenz von Schülerinnen und Schülern korrekt ein? Eine Studie im Gemeinsamen Unterricht [Do teachers correctly assess students' social integration and social competence? A study in the common classroom]. Paper presented at the 49th Congress of the Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum.

Brimmers, S., Lange, S., Südkamp, A., Wolf, S. M. & Tröster, H. (2014, September). Soziale Kompetenz und soziale Integration im Gemeinsamen Unterricht [Social competence and social integration in the common classroom]. Paper presented at the 49th Congress of the Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum.

Lange, S. & Tröster, H. (2014, September). Strategien der Emotionsregulation bei sozial ängstlichen Kindern und Jugendlichen [Strategies of emotion regulation in socially anxious children and adolescents]. Poster presentation at the 49th Congress of the Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum.


2013

Braun, B. & Wild, S. (2013, November). Evaluation der Schulpraktika - Integrierte Semesterpraktikum SoSe 2013 im Vergleich zu den Tagespraktika WiSe 2012/13 und SoSe 2013 [Evaluation of the school internships - Integrated semester internship SoSe 2013 in comparison to the day internships WiSe 2012/13 and SoSe 2013]. Public presentation at the Evaluation Day I of the Pädagogischen Hochschule Freiburg, Pädagogische Hochschule Freiburg.


2011

Wild, S. (2011, Dezember). Werteorientierungen und Hochschulsozialisation – erste Ergebnisse einer Längsschnittsuntersuchung [Value orientations and university socialization - first results of a longitudinal study]. 12th Day of Young Scientists of the Pädagogischen Hochschulen, Pädagogische Hochschule Karlsruhe.


2010

Wild, S. (2010, June). Ein Einblick: Werteorientierungen und Hochschulsozialisation [Insight: Value orientations and university socialization]. 19th Doctoral Colloquium Schwäbisch Gmünd – Ludwigsburg, Pädagogische Hochschule Schwäbisch Gmünd.


2008

Wild, S. (2008, November). Was sozialisiert PHL-Studierende? – Eine Studie zum Einfluss soziokultureller Bedingungen auf Studienleistungen von Studierenden der PH Ludwigsburg [What socializes PHL students? - A study on the influence of sociocultural conditions on academic performance of students at PH Ludwigsburg]. 9th Day of Young Academics of Pädagogischen Hochschulen, Pädagogische Hochschule Ludwigsburg.

Wagenhals, S., Schüßler, I., & Wild, S. (2008, September). Studierenden- & Absolventenbefragungen und deren Bedeutung für die Profession(alisierung) der Erwachsenenbildung [Student & graduate surveys and their significance for the profession(alization) of adult education]. Annual conference of the Sektion Erwachsenenbildung (DGfE), Freie Universität Berlin.

Wild, S. (2008, February). Eine Lanze für die Soziologie in der Pädagogikausbildung [A lance for sociology in education training]. Conference of the Sektion Jugendsoziologie der Deutschen Gesellschaft für Soziologie, Pädagogische Hochschule Ludwigsburg.